Prof. Gad Yair's Blog



קרמפוס וניקולאס: על פיצול הנפש הגרמנית

לפני שנתיים, לכבוד חג המולד, כתבתי מעט על משמעותו הפאגאנית של עץ האשוח, וציינתי כי הוא מסמל שתי פנים בתרבות הגרמנית, לאמור את החיצוי הדרמטי שבין ממלכת אור לבין ממלכת השטן, כמו גם את הבקשה להיגאל ממנו. כבר אז ציינתי כי חיצוי זה מסמל את החיצוי בלב הגרמני - בין הנצרות לבין הפגאניות, בין רומא הקתולית לבין השורשיות הגרמנית השבטית. והנה, בתום שיעור השבוע שלחה לי סטודנטית אוסטרית קישור...
מיכאל הגרמני מול שרוליק הישראלי

זהותם הלאומית של עמים מונצחת, לעיתים, בקריקטורות גרפיות. "הדוד סם" האמריקני ו"מריאן הצרפתייה" הם דוגמה טובה לכך. מרבית הישראלים יזהו את עצמם עם הקריקטורה של המאייר דוש - שעיצב את הישראלי בדמות הצבר, צעיר בעל בלורית מתנפנפת מתחת לכובע הטמבל, בסנדלים תנכיות ועם מכנסיים קצרים. הישראלי עוצב על-ידי דוש - קריאל גרדוש, ניצול שואה מהונגריה - כאנטיתיזה ליהודי הגלותי מחד ולייצוגי היהודי על-ידי...
הכבוד האבוד של היינריך בל

הכבוד האבוד של קתרינה בלום הוא ספר ישן של היינריך בל, סופר גרמני נודע שזכה בפרס נובל לספרות. הספר - בפורמט של כרוניקה של מוות ידוע מראש - מספר את סיפורה של קתרינה בלום, שרצחה עיתונאי עלום וחסר-פנים, שדיווחיו הצהבהבים בעיתון הצייטונג המיטו עליה קלון. העיתונאי בחר לעקוב אחר פרשה סתמית - ערב רומנטי שבילתה קתרינה בלום עם פושע שלא הכירה, שבסופו סייעה לו לברוח ממעקב משטרתי - תוך שהוא בונה תיאוריות...
על שדים ונאורות: עץ האשוח בגרמניה

זהו חג הכריסטמס, ראש השנה החגיגי של הנוצרים. יש בו שלג ואורות וקניות ומתנות. אבל העין הסוציולוגית מגלה בחג הגרמני הרבה יותר, חושפת כי יש בו גם מאבק בין שטנים לנאורות - מאבק אימתני בין עקרונות תיאולוגיים פרימורדיאליים נעלמים, שלמרות החילוניות המודרנית עודם פועמים בלב ובנפש הגרמנית, גם אם הם לא ממש מודעים להם. נדבר על חג כקוד תרבותי עמוק, אם כן, או על העץ כמשל. נבקש מן העין הסוציולוגית להתמקד בעץ האשוח...
פחות גרמני אחד: מחשבות על דרך ומרחב ציבורי

נסעתי לסגור פרויקט מחקר, מברלין-לבראונשוויג, ברכבת מהירה ECI מספר277. הלוח הודיע: היציאה ב-10:31. ואכן, ב-10:31 היא הגיעה, וב-10:33 יצאה. מדובר בנסיעה שאמורה להימשך שעה ומחצה לערך. ציפיתי להגיע לבראונשוויג ב-11:50, שעתיים לפני תחילת הישיבה. עליתי לרכבת והתיישבתי - בלי להבין את הסדר ולמי שייך המקום - וחיכיתי. התיישבתי, כצפוי, במקום של מישהו שהזמין כיסא מסומן, אבל הוא היה חביב ואמר לי להישאר בכיסאי והתיישב על-ידי עם...
רצח בידי תרבות ועם תרבות

היהודים הושמדו באופן תרבותי. בתרבות, בגלל תרבות, עם תרבות ובהדרכתה. כפי שרמזתי בכמה מקומות, השואה שלנו היא תוצר ישיר של אפשרויות המחשבה שהיו נטועות בתרבות הגרמנית מימים ימימה. "מוות ליהודים" היה אופציה מחשבתית שהודרכה על-ידי מסורת אנטישמית בת מאות שנים, ודרכי מיתתם נקבעו גם הן על-ידי מתווי תרבות עתיקים, שקבעו שאפשר לפעול כנגד היהודים, כמו נגד השטן, בכלים שטניים שאגדות העם הגרמניות פירטו ויצקו...
Heinrich Heine, On the History of Religion and Philosophy in Germany

Many people assume that Heinrich Heine was prophetic when he wrote that "where they burn books, they will burn men" – as if seeing a hundred years into the German-Jewish future, the holocaust.  But Heine was no German prophet. Rather, he was a philosopher. Boorish as always, I stumbled upon Heine's On the History of Religion and Philosophy in...
Peter Drucker on the Jewish Problem in Germany

Earlier today I finished revising a manuscript I am writing with Madeline Toubiana – previously a Rothberg student and now a PhD candidate in Canada – on the political theology of Peter Drucker. Drucker (Austrian-born, Germany educated, 1909-2005), is often referred to as “the father of management.” He was an advisor to numerous companies, was a member of...
Yates, The Rosicrucian Enlightenment

Two research and teaching projects led me reading Frances Yates classical book, The Rosicrucian Enlightenment (1972).The first project is the study of the Pope's historical vision, the second relates to my course in Prague on the idea of the Fall from Grace of the Enlightenment in German social theory. The Rosicrucian Enlightenment indeed proved to be worthy...
Victor Klemperer's Diary

Victor Klemperer's Diary is an outstanding feat. Klemperer 1881-1960), a professor of French literature in Drezden's technical university, described in his diary, in fine details, the slow decay of German life under the Nazi regime. He began writing his diary in 1933 and continued, almost daily, till 1945. The diaries were first published posthumously, in...